Συνέδριο Βιοποικιλότητα και Καταδυτικός Τουρισμός στις ελληνικές θάλασσες

ΟΜΙΛΙΑ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΕΟΤ στο συνέδριο Βιοποικιλότητα και Καταδυτικός Τουρισμός

στις ελληνικές θάλασσες με θέμα :

Η νέα διαφημιστική στρατηγική για την προβολή του Ελληνικού τουριστικού προϊόντος

 

Κυρίες και Κύριοι,

 

Με μεγάλη χαρά  βρίσκομαι σήμερα εδώ κοντά σας. Και αυτό γιατί με ενδιαφέρει ιδιαίτερα το συνέδριο που διοργανώνει η  Εταιρεία Προστασίας και Ανάδειξης του Υποβρυχίου Περιβάλλοντος και της Χερσαίας Περιοχής, και ιδιαίτερα το θέμα που πραγματεύεται Βιοποικιλότητα και Καταδυτικός Τουρισμός στις ελληνικές θάλασσες. Και αυτό όχι τόσο λόγο της ιδιότητας μου ως Πρόεδρου του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού αλλά κυρίως ως άτομο που μετέχει διαχρονικά στην καταδυτική δραστηριότητα. Είμαι και εγώ όπως και πολλοί σε αυτό το χώρο ένας από τους 20.000.000 διπλωματούχους της PADI. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν την ιδιαίτερη ευαισθησία μου στο θέμα του συνεδρίου.

 

Οι καταδύσεις και  καταδυτικός τουρισμός έχει να προσφέρει τα μέγιστα στη διατήρηση της βιοποικιλότητας των Ελληνικών Θαλασσών και στην ανάδειξη της πλούσιας κληρονομιάς μας. Η κατάδυση, πέρα από χόμπυ, αποτελεί στοιχείο εθελοντισμού και πολιτισμού. Επιμορφωτικά σεμινάρια και καταδύσεις, εκθέσεις υποβρύχιας φωτογραφίας και καθαρισμοί βυθού, αναδεικνύουν την ομορφιά του βυθών μας κι από την άλλη –ακόμη πιο σημαντικό-  φέρνουν ξανά στην επιφάνεια τα «αόρατα» σκουπίδια των βυθών. Η κατάδυση και ο καταδυτικός τουρισμός μας αναδεικνύουν τους 8500 ζωικούς οργανισμούς και περισσότερα από 1500 φυτά, που μας αποκαλύπτει με κάθε ευκαιρία ο Ελληνικός Βυθός, ο κατεξοχήν Βυθός της Μεσογείου.

 

Είναι άθλημα. Ναι, είναι για κάποιους μόνον άθλημα. Είναι είδος αναψυχής. Ναι, είναι. Είναι ένα είδος ειδικών μορφών τουρισμού. Είναι αλλά αυτό δεν φτάνει. Οι υποβρύχιες περιηγήσεις είναι από μόνες τους ένα σημαντικό τουριστικό προϊόν, το οποίο μάλιστα έχει πολύ σημαντικά και δυνατά στοιχεία τα οποία πρέπει να χρησιμοποιηθούν και να αξιοποιηθούν από όλους όσους συμμετέχουν στην αλυσίδα της προσφοράς και της ζήτησης. Οι εισηγήσεις που προηγήθηκαν βρίσκονται σίγουρα στη σωστή κατεύθυνση, ενώ είμαι σίγουρος πως θα μας χρησιμεύσουν και οι τρόποι προσέγγισης αυτής της ιδιαίτερης αγοράς που θα ακολουθήσουν τη δική μου εισήγηση.

 

Φίλες και Φίλοι,

 

Έχουν περάσει σχεδόν 20 χρόνια από τότε που ξεκίνησα τις καταδύσεις και δυστυχώς μέχρι σήμερα ακούμε ακόμα φράσεις όπως σχεδιασμός για καταδυτικό τουρισμό και χωροθέτηση για καταδυτικά πάρκα. Από το 1994 που έγιναν οι πρώτες απελευθερώσεις θαλασσίων περιοχών για καταδύσεις αναψυχής με αναπνευστική συσκευή από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων και συντάχθηκε ο γενικός κανονισμός λιμένος μέχρι σήμερα έχουν πολλά αλλάξει, σίγουρα όμως θα μπορούσαν να έχουν γίνει πολλά περισσότερα. Οφείλουμε να κάνουμε πολλά περισσότερα για ένα προορισμό όπως η Ελλάδα. Για έναν προορισμό με ακτογραμμή μήκους 16.575 χλμ. και 3.000 κατοικημένα και ακατοίκητα νησιά, με μοναδικούς φυσικούς ύφαλους.

 

Οι προοπτικές ανάπτυξης του καταδυτικού τουρισμού στην Ελλάδα είναι τεράστιες, με σημαντικά πλεονεκτήματα: Είναι μια ασφαλής χώρα, μέλος της EE, διαθέτει το ίδιο νόμισμα με τα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη, σταθερό και ήρεμο πολιτικό περιβάλλον, ολοκληρωμένες υποδομές, άριστες καιρικές συνθήκες, διαυγή και ζεστά νερά, μεγάλη ποικιλία θαλάσσιας ζωής – όπου η αλιεία είναι περιορισμένη – και μορφολογίας, αλλά και πολύ κοντινός προορισμός για τους ευρωπαίους ταξιδιώτες.

 

Από την οπτική του τουριστικού ενδιαφέροντος, λοιπόν, δεν θα είναι υπερβολή να ισχυριστώ ότι διαθέτουμε όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις για να κρατάμε τα σκήπτρα και να οδηγούμε εμείς τον αγώνα της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς. Ομολογώ πως η παραπάνω άποψη, μου δημιουργεί δύο αντιφατικά συναισθήματα. Το πρώτο είναι περηφάνια και θαυμασμό για τις δυνατότητες της χώρας μου. Το δεύτερο, λύπη και απογοήτευση για την παρούσα εικόνα της Ελλάδας μας στο σύνολο της αγοράς. Υπάρχουν όμως οι δυνατότητες να ξεπεράσουμε την άσχημη και απαισιόδοξη εικόνα του παρελθόντος και του παρόντος και, να χαράξουμε μία πορεία, μέχρι την κορυφή που δικαιωματικά μας αρμόζει.

 

Γιατί λοιπόν να μην καρπωθούμε και εμείς ένα κομμάτι από την μεγάλη αγορά των καταδύσεων, που  μόνο στην Ευρώπη, καταγράφει ένα ετήσιο τζίρο της τάξης των 2 δισ. ευρώ, από τα οποία περίπου 500-600 εκατ. ευρώ αφορούν τουριστικές και ταξιδιωτικές υπηρεσίες. Γιατί να μην προσελκύσουμε τους υψηλού μορφωτικού επιπέδου και εισοδήματος αυτοδύτες, που επιθυμούν να ταξιδέψουν εκτός τουριστικής περιόδου αιχμής μαζί με την οικογένειά τους για να ασκήσουν τη δραστηριότητα τους; Άλλωστε οι ερασιτέχνες αυτοδύτες κάνουν τουλάχιστον ένα ταξίδι τον χρόνο σε κάποιο γνωστό καταδυτικό προορισμό και διαμένουν σε μεγάλα ή μικρότερα ξενοδοχειακά καταλύματα (63%), σε ενοικιαζόμενα δωμάτια ή μπανγκαλόου (27%) και σε φίλους ή συγγενείς (10%).

Φίλες και Φίλοι,

 

Επιτρέψτε μου να μην αναφερθώ στα χρόνια θεσμικά προβλήματα που αποτελούν τροχοπέδη για την ανάπτυξη του καταδυτικού τουρισμού, όπως είναι:

  • η χωροθέτηση-επιλογή περιοχών για τη δημιουργία Θαλάσσιων αλλά και Καταδυτικών Πάρκων τα λεγόμενα ΠΟΑΚΠ,
  • την γραφειοκρατία που αντιμετωπίζει ένα φορέας προκειμένου να αδειοδοτηθεί για την δημιουργία και λειτουργία ενός ΠΟΑΚΠ,
  • η έλλειψη μέχρι σήμερα Εθνικών ή Ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών προγραμμάτων, ώστε να στηριχθούν ουσιαστικά τέτοιες πρωτοβουλίες.

 

Και δεν αναφέρομαι συνειδητά στα συγκεκριμένα ζητήματα, γιατί για πρώτη φορά μια πολιτική ηγεσία όπως αυτή του σημερινού Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού επιδιώκει συνειδητά την ανάπτυξη των θεματικών ενοτήτων στον τουρισμό και ιδιαίτερα του καταδυτικού. Άλλωστε αποτελεί στρατηγική επιλογή της νέας τουριστικής πολιτικής και εντάσσεται στις άμεσες προτεραιότητες για τον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος και την αναβάθμιση του επιπέδου των προσφερομένων υπηρεσιών. Στις ειδικές μορφές τουρισμού που θέλουμε να αναπτύξουμε, ο καταδυτικός τουρισμός αποτελεί για όλους εμάς, που συμμετέχουμε σε αυτή τη προσπάθεια άμεση προτεραιότητα. Η συνένωση των Υπουργείων Πολιτισμού και Τουρισμού, βρίσκει ουσιαστική εφαρμογή στο χώρο του καταδυτικού τουρισμού με την προσπέλαση των αγκυλώσεων του παρελθόντος.

Οι καταδύσεις είναι ένας τρόπος, γι’ αυτούς που ξέρουν και μπορούν, να απολαύσουν τον ελληνικό πολιτισμό. Και πολιτισμός δεν είναι μόνο τα αρχαιολογικά αντικείμενα που κοιμούνται μέσα στη θάλασσα, είναι ακόμα και τα σφουγγάρια κυρίως για την διαδικασία συλλογής και επεξεργασίας τους, είναι και τα ειδικά μουσεία με τα ενάλια ευρήματα είναι τα ειδικά πάρκα με συγκεκριμένο θέμα.

Οι υποβρύχιες καταδύσεις, είναι σα να λέμε Τουρισμός Υπαίθρου. Έτσι ακριβώς οφείλουμε να τις αντιμετωπίσουμε αν επιθυμούμε να καταφέρουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα. Πρέπει να ξεφύγουμε από την αντιμετώπιση της κατάδυσης ως ενός ακόμη facility των ξενοδοχείων και να επενδύσουμε συνειδητά στον καταδυτικό τουρισμό, σαν τουριστικό προϊόν το οποίο καθολικά θα προσεγγίσουμε και ολοκληρωμένα θα διαχειριστούμε. Να προχωρήσουμε μαζί στις απαιτούμενες δράσεις για τη δημιουργία και υποστήριξη καθιερωμένων ομάδων και εξειδικευμένων τουριστικών πρακτορείων κατάδυσης. Πρέπει πρώτα βέβαια να προχωρήσουμε στη καταγραφή και τον προσδιορισμό των βασικών ζητημάτων που αντιμετωπίζει η λειτουργία των καταδυτικών σχολών και η μετατροπή μέρους από αυτές σε τουριστικά πρακτορεία. Το κατάφεραν στον τομέα του TREKKING και του τουρισμού υπαίθρου, γιατί να μην το καταφέρουμε και εδώ.

Τότε μόνο θα μπορούνε εκπαιδευμένοι και πιστοποιημένοι πωλητές οι destination travel specialist του καταδυτικού τουρισμού να πηγαίνουν στις εξειδικευμένες B2B Διεθνείς Εκθέσεις και να “πωλούν” την εμπειρία της κατάδυσης στη χώρα της ηλιοφάνεια και του απέραντου γαλάζιου.

Παρόλα αυτά ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού και μέσω της Νέας του Διαδικτυακής Στρατηγικής Προβολής είναι ήδη συμπαραστάτης του καταδυτικού τουρισμού. Υπάρχει μόνιμη πληροφόρηση για τους ενδιαφερόμενους στον καταδυτικό τουρισμό όπως και η χρήση εξειδικευμένων και επίκαιρων αναρτήσεων.

 

Εφαρμόζουμε ένα ολοκληρωμένο συντεταγμένο πλαίσιο για την προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό. Προσδιορίσουμε τις πρόσφορες αγορές στις οποίες αξίζει και πρέπει να προβληθούμε βάσει των νέων αναγκών.

 

Στα πλαίσια αυτά αξιοποιούμε κάθε σύγχρονο και παραδοσιακό εργαλείο προβολής αλλά πλέον με στοχευμένο και αποτελεσματικό τρόπο. Επανεξετάσουμε εξαρχής τις τυχαίες μάλλον επιλογές που έγιναν έως τώρα. Ακολουθούμε λοιπόν πλέον συντονισμένο σχέδιο για τις ουσιαστικές και αποδοτικές δημόσιες σχέσεις, για τις εκθέσεις που θα συμμετάσχουμε, για το νέο διαφημιστικό σποτ που θα προβάλουμε καθώς και για τα μέσα που θα επιλέξουμε με κύριο άξονα την αξιοποίηση του διαδικτυακού χώρου. Υιοθετούμε ένα σχεδιασμό που απαιτεί τη συνεχή χρήση και αξιοποίηση των στατιστικών ερευνών, την αποτύπωση και εκτίμηση των αποτελεσμάτων, ώστε να βελτιώνουμε άμεσα τις  πρακτικές προβολής μας.

 

Παρ’ όλες τις δυσκολίες έγκαιρα καταστρώσαμε ένα σχέδιο με συγκεκριμένες δράσεις, προκειμένου να επανακτήσουμε τη διεθνή αξιοπιστία μας, τόσο στα διεθνή μέσα ενημέρωσης, όσο και στους διεθνείς παράγοντες του τουρισμού. Απώτερος στόχος να αποδείξουμε στους διεθνείς μας εταίρους, ότι στην Ελλάδα επανέρχεται η φερεγγυότητα και η αξιοπιστία.

 

 

 

Φίλες και Φίλοι,

 

Αυτή την περίοδο στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού συντελείται μια σημαντική διαδικτυακή προσπάθεια με την εξολοκλήρου αλλαγή του portal visitgreece, βασισμένη σε μια social media στρατηγική και την πρόσφατη παρουσίαση του http://www.my-greece.gr/, μιας σύγχρονης διαδραστικής ενέργειας.

 

Το ελληνικό τουριστικό προϊόν για πρώτη φορά, καταφέρνει δυναμικά μια υπέρβαση με σύγχρονους όρους στο χώρου του διαδικτύου. Μέσω επίκαιρων NEWSLETTER και συνεχή επικαιροποίηση των αναρτήσεων ενημερώνουμε αξιόπιστα τους σύγχρονους ταξιδιώτες.  Δράση που είχαμε συνηθίσει να ακούμε να ανακοινώνεται διαχρονικά χωρίς όμως να  υλοποιείται ποτέ, τώρα γίνεται πράξη. Τώρα έχουμε στρατηγική και την υλοποιούμε. Και όλα αυτά χωρίς κόστος.

 

Δείτε την πολυθεματική μας καμπάνια  YOUINGREECE. Άμεσα και χωρίς ολιγωρία δημιουργήσαμε με τη βοήθεια της ΕΡΤ και χωρίς τα κόστη του παρελθόντος, δεκάδες videos με  πλάνα από μαρτυρίες (testimonials) τουριστών-αλλοδαπών που επισκέπτονται τη χώρα, ακριβώς στον τόπο και το χώρο που βρίσκονταν τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, και ανάλογα τη θεματική ενότητα που μετέχουν. Οι ίδιοι οι τουρίστες μεταφέρουν στο φακό την θετική τους εμπειρία από την Ελλάδα. Η προωθητική δράση YOUINGREECE αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του Ε.Ο.Τ visitgreece.gr,  στο YOUTUBE και σε όλα τα social media.

 

Η πληροφόρηση του YOUINGREECE αποτυπώθηκε και σε DVD τα οποία στη συνέχεια μοιράσαμε σε όλα τα γραφεία μας στο εξωτερικό. Τα στελέχη του Ε.Ο.Τ στο εξωτερικό προχώρησαν άμεσα σε συναντήσεις με τους tour operators και τους δημοσιογράφους της χώρας όπου εδρεύουν, ώστε να προωθήσουν το πληροφοριακό μας υλικό.  Δεν σταματάμε όμως μονάχα εκεί, και προχωράμε ένα βήμα πιο πέρα με την δυναμική αποτύπωση του τουριστικού μας κεφαλαίου σε επίπεδο εμπειριών. Την υπεραξία του τουριστικού μας κεφαλαίου θα αποτελέσει η ξεχωριστή εμπειρία που θα βιώσει ο επισκέπτης. Θα καταφέρουμε μια δυναμική διαφοροποίηση του τουριστικού μας προϊόντος βασισμένη στις εμπειρίες, τις ανάγκες του επισκέπτη και τις δικές μας προσφερόμενες υποδομές και υπηρεσίες.

 

Για αυτές ακριβώς τις εμπειρίες και την καταγραφή τους ως Πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού ζητάω τη δική σας βοήθεια και συνδρομή, ώστε να καταγράψουμε δυναμικά την συνολική ομορφιά που κρύβει ο θαλάσσιος πλούτος μας.

 

Αυτό επιδιώκουμε, στοχευμένες, έξυπνες δράσεις, με μειωμένο αναγκαστικά προϋπολογισμό προκειμένου να προβάλουμε το προϊόν μας. Τέλος για πρώτη φορά ξεκινάμε μια στοχευμένη καμπάνια από τώρα Νοέμβριο μήνα, τώρα που κλείνεται και το σύνολο των συμφωνιών, σε μια προσπάθεια ανάδειξης της Ελλάδας που θα εξελίσσεται μέσα στον χρόνο ανάλογα με το πότε μπαίνει μια αγορά στο παιχνίδι των κρατήσεων.

 

Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.

 

 

 

Νικόλας Κανελλόπουλος,

Πρόεδρος ΕΟΤ